وبلاگ پرورش افکار

برترین مجموعه آموزش قانون جذب

وبلاگ پرورش افکار

برترین مجموعه آموزش قانون جذب

پرورش افکار، بی شک برترین مجموعه آموزش قانون جذب و موفقیت همیشگی در عرصه کسب و کار و روابط با دیگران است.
سعی کرده‌ایم مقالات مفید و به روز را در این قسمت از سایت پرورش افکار به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهیم. تمام تلاش تیم توانمند پرورش افکار جمع آوری کامل ترین بانک مقالات برای شما دوستداران علوم ذهنی است.
آرزوی امیر شریفی درخشش ایران و ایرانیان است و پرورش افکار وسیله ما برای رسیدن به این هدف …

  • ۰
  • ۰

نشانه های لذت بردن از شغل


احساس رضایت از شغل,احساس رضایت شغلی,برای رسیدن به هدف
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 6 امتیاز : 5]

 

10 نشانه لذت بردن از کارمان

ما چه کارآفرینی باشیم که محل کارمان به جای خاصی محدود نباشد، چه در دفتر کار کنیم یا درهر جای دیگر، احتمالاً چیزی حدود هشت ساعت از روز را در جایی صرف می‌ کنیم، اگر رفت و آمدمان را هم در نظر بگیریم، تا ۱۰ ساعت هم افزایش می‌ یابد. این را هم در نظر داشته باشیم ما هر شب باید ۸ ساعت بخوابیم (واقعاً باید چنین کاری را انجام دهیم). این یعنی از کل زمان در دسترس مان (بیداری)، ۶۳%‌اش را در محل کار صرف می‌ کنیم و این بخش بزرگی از زندگی ما است. اگر قرار است این همه برای چیزی زمان بگذاریم، بهتر است اطمینان یابیم چگونه از شغل خود لذت ببریم. ما تنها یک بار زندگی می‌ کنیم.

از کجا پی ببریم چنین حسی به کارمان داریم؟ در اینجا ۱۰ نشانه‌ ی کلیدی آمده است که نشان می‌ دهد ما از شغل خود لذت می‌ برید:

۱- ما متوجه‌ ی گذشت زمان نمی‌ شویم، به یک وضعیت تچان وارد می‌ شویم

تچان تقریباً یک وضعیت متعالی است که زمان در آن رنگ می‌ بازد، آنچه پیش روی ما است، همه‌ ی چیزی است که وجود دارد، و نگرانی‌ ها و وظایف دیگر به کنار می‌ روند. این زمانی رخ می‌ دهد که ما کاری واقعاً لذت‌ بخش را انجام می‌ دهیم (مانند نواختن یک آلت موسیقی که عاشق‌ اش هستیم) یا زمانی که با کسی هستیم که واقعاً برای ما اهمیت دارد.
وقتی کاری که دوست داریم انجام دهیم، چنین قضی ای برقرار است. زمان می‌ گذرد و ما با نگاه کردن به پنجره، بیرون را تاریک می‌ یابید درحالی‌ که شکی نداریم خورشید به تازگی طلوع کرده بود. و بهترین چیز درباره‌ ی حالت تچان این است که حس خوبی به ما می‌ بخشد.

۲- احساس می‌ کنیم که کار ارزشمندی انجام می‌ دهیم. احساس رضایت از شغل داریم

انسان‌ ها از اینکه با دیگران در ارتباط باشند، خوشحال می‌ شوند ولی آنها از ساختن یا ارائه چیزی ارزشمند به دیگران هم خوشحال می‌ شوند. چنین چیزی الزاماً درمان سرطان نیست (البته که این کار شگفت آور خواهد بود! ). این کار می‌ تواند ساده‌ تر باشد مانند کار یک نجار که برای مردم چیزهایی را می‌ سازد که آنها نیاز دارند. کار ما هر چه باشد، ما از این‌ که به مردم کمک کرده‌ ایم و خدمتی به آنها رسانده ایم، حس خشنوی عمیقی خواهیم داشت. احساس‌ مان مانند این است که ایده‌ های ناب، توانایی‌ ها و استعداد هایمان را به مردم باز می‌ گردانیم و تقدیمشان می‌ کنیم.
در واقع این چیز دیگری است که تعریف می‌ کند، یک فرد شاد چگونه زندگی می‌ کند و ما چگونه می‌ توانیم هر روز شاد بمانیم.

۳- ما از این‌ که صبح از خواب برخیزیم هیجان‌ زده می‌ شویم

اگر ما در هنگام صبح برای برخاستن از خواب، آماده و مشتاق نیستیم حتماً یک چیزی کم است. البته هر کاری، روزهای تعطیلی هم دارد ولی اگر ما همواره از رفتن به کار واهمه‌ ی شدیدی داریم، احتمالاً زمان تغییر فرا رسیده است.
هر کاری که انجام می‌ دهیم، باید چنان ما را هیجان‌ زده کند که آغازی سریع و پرنشاط را برای روز کاری‌ مان رقم بزنیم. این کار باید مارا درگیر تمرکز بر جنبه‌ ای از شغل‌ مان کند پیشتر آن را ندیده باشیم، ولی باید ما را از جای‌ مان بیرون بکشد و هیجان زده کند.

۴- همکاران و بالادستی‌ های ما در ارائه و تولید چیزها، همچون شریکان ما به نظر می‌ رسند

وقتی ما افرادی را که با آنها کار می‌ کنیم نه فقط به عنوان دیگرانی در دفتر کار ببینیم، یا کسانی که به ما گزارش‌ های “مشخصات روند آزمایش” (TPS) را برای انجام می‌ سپارند، می‌ شود گفت در جای درستی قرار گرفته ایم. باید آنان را همچون کسانی ببینیم که می‌ توانیم با آنها چیزی بزرگ را بسازیم. شاید رئیس نباشیم که تصمیم بگیریم آن چیز چه باشد ولی ما به کاری که می‌ کنیم باور داریم و دوست داریم به محل کارمان برویم و درکنار آن افراد برای محقق ساختن آن موضوع تلاش کنیم.

۵- ما از کارمان گلایه نمی‌ کنیم

بسیاری از مردم از شغل خود گله‌ مند هستند:
“زمان شروع کار خیلی زود است”
“راه آن خیلی دور است”
“از افرادی که با آنها کار می‌ کنم خوشم نمی‌ آید”
“از کاری که می‌ کنم بیزارم”
اگر پیوسته از کارمان شکایت می‌ کنیم، یا به یک تغییر در طرز فکرمان نیاز داریم(به آنچه داریم بها بدهیم و این شرایط را مقایسه کنیم با زمانی که بیکار شده‌ ایم و در پرداخت قبض‌ های‌ مان مشکل داریم) یا این در واقع راهنمای درونی است که به ما نشان می‌ دهد باید شغل دیگری بیابیم که از آن لذت بیشتری ببریم.
موضوع هر چه باشد، در کاری که از آن لذت می‌ بریم، ممکن است زمان‌ هایی باشد که از حجم کار یا وظایف آزار دهنده گلایه‌ مند باشیم. ولی روی هم رفته، اینها در مقایسه با شادی انجام کار مورد علاقه‌ مان، چیزی نیست.

۶- ما نگران کشمکش کارمان نیستیم

کار می‌ تواند یک مبارزه باشد. نویسندگان ساعت‌ ها صرف ویرایش می‌ کنند و باید هر روز کار کنند. هنرمندان ممکن است همه‌ ی نقاشی‌ ها را به پایان ببرند و سپس آنها را دور بریزند. طرح‌ هایی به ذهن مهندسان می‌ رسند که معیوب‌ اند و باید به همان تخته رسمی برگردند که معادلات و شکل‌ ها را روی آن پیاده می‌ سازند.
ولی زمانی که از کارمان لذت می‌ بریم، به این چیزها اهمیتی نمی‌ دهیم. عاشق این کشمکش‌ ها هستیم. عاشق این هستیم که به عقب برگردد و کارمان را اصلاح کنیم و در فرآیند پیشروی به سوی آنچه می‌ خواهیم، باشیم. هدف نهایی تولید چیزی شگفت آور، ارزش همه‌ ی این چیزها را دارد.

۷- از سخن گفتن درباره‌ ی کاری که می‌ کنید، انرژی می‌ گیریم

وقتی مردم می‌ پرسند “شغل ما چیست؟”، به وجد می‌ آییم. نمی‌ توانیم درباره‌ ی آن چیزی نگوییم. این نشانه‌ ای‌ است از این‌ که عاشق کاری هستیم که انجام می‌ دهیم و می‌ خواهیم همه‌ ی افراد دیگر هم این را بدانند.

احساس رضایت از شغل,احساس رضایت شغلی,برای رسیدن به هدف

۸- احساس می‌ کنیم کارمان امتدادی از ماست، این کار بخشی از شخصیت‌ مان است

کار، اگر وسیله‌ ای برای رسیدن به یک هدف یا پایان نباشد دیگر کار نیست. کار کامل همان است که با چیزی درون ما هماهنگ است و ما را قادر می‌ سازد تا از پس ساعات پیاپی، کیفیتی شگفت آور را پدید آوریم. ما خودمان را بروز می‌ دهیم و با آن حس شگفتی و همگونی خواهیم داشت.

۹- ما به بخش‌ های اضافی از کار که وظیفه‌ مان نیست، علاقه نشان می‌ دهیم

زمانی که واقعاً از کارمان لذت می‌ بریم، می‌ خواهیم درباره‌ ی شرکت خود و چیزهایی که به‌ طور مستقیم مسئول آن نیستیم ولی به‌ طور کلی با آنها سروکار داریم، یاد بگیریم. حتی اگر ما مجبور به انجام کاری خاصی نباشیم، می‌ خواهید بیشتر بدانیم.

۱۰- در پایان روز احساس خستگی می‌ کنیم، ولی به گونه‌ ای رضایتمندانه

میان خستگی ناشی از انجام کارهای بسیار و خستگی ناشی از دست و پا زدن در طول روز که عزم بسیاری نیز از ما طلبیده، تفاوت وجود دارد. اگر احساس ورزیدگی، رضایت، خشنودی و همچنین حس ساختن چیزی ارزشمند را در هنگام کار داشته باشیم و این کار ما را خسته سازد، کارمان را به درستی انجام می‌ دهیم.

همیشه به یاد داشته باشید:

“کار شما بخش بزرگی از زندگی‌ تان را پر خواهد ساخت، و تنها راه این‌ که واقعاً احساس رضایت داشته باشید این است که کاری را انجام دهید که باور دارید کاری بزرگ است. و تنها راه انجام کارهای بزرگ این است که عاشق آن چیزی باشید که انجام دهید. اگر هنوز این کار را نیافته اید، به جست‌ و جوی خود ادامه دهید. آرام نگیرید. چرا که با تمام وجود خواهید دانست چه زمانی آن را خواهید یافت.” (استیو جابز)

منبع : پرورش افکار

  • ۹۷/۰۸/۱۳
  • Fa Nazari

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی