وبلاگ پرورش افکار

برترین مجموعه آموزش قانون جذب

وبلاگ پرورش افکار

برترین مجموعه آموزش قانون جذب

پرورش افکار، بی شک برترین مجموعه آموزش قانون جذب و موفقیت همیشگی در عرصه کسب و کار و روابط با دیگران است.
سعی کرده‌ایم مقالات مفید و به روز را در این قسمت از سایت پرورش افکار به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهیم. تمام تلاش تیم توانمند پرورش افکار جمع آوری کامل ترین بانک مقالات برای شما دوستداران علوم ذهنی است.
آرزوی امیر شریفی درخشش ایران و ایرانیان است و پرورش افکار وسیله ما برای رسیدن به این هدف …

۳۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

روش موثر برای موفقیت در دانشگاه

راز موفقیت در دانشگاه,رازهای موفقیت در دانشگاه,راه موفقیت در دانشگاه

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 7 امتیاز : 4.6]
  

راه های مؤثر برای موفقیت در دانشگاه

اگر قصد داریم به هدفمان دست پیدا کنیم، یک محل مناسب برای خودمان پیدا کنیم. می‌ توانیم از کتابخانه، کلاس‌ های مطالعه و یا حتی یک کلاس خالی استفاده کنیم.

1- مکان
اگر قصد داریم به هدفمان دست پیدا کنیم، یک محل مناسب برای خودمان پیدا کنیم. می‌ توانیم از کتابخانه، کلاس‌ های مطالعه و یا حتی یک کلاس خالی استفاده کنیم. 
۲- عادت کنیم
به انجام روزانه تکالیف مـطالعه دروس به‌ طور سطحی آن هم یک شب قبل از امتحان، نمی‌ تواند موفقیت ما را تضمین کند. سعی کنیم هر روز بـرای مطـالـعه درس هـمـان روز وقت بگذاریم. از وقت اضافه میان کلاس‌ ها برای مـرور درس ساعت بعد استفاده کنیم.

  • ۰
  • ۰

راه هایی برای موفقیت در تحصیل

جدول برنامه ریزی,جدول برنامه ریزی درسی,راه موفقیت در تحصیل

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 11 امتیاز : 4.2]

چند راهکار برای رسیدن به موفقیت تحصیلی

1- سعی کنیم در ایام تابستان، کتاب های علمی و کتاب های مربوط به رشته ی تحصیلی یا شغلی را که دوست داریم بخوانیم و اطلاعات عمومی قوی در هر زمینه ای (مخصوصاً در زمینه های مورد علاقه مان) داشته باشیم. مثلاً وقتی کسی از ما پرسید ، می خواهی چه کاره شوی؟ و یا چه رشته ای را دوست داری؟ باید بتوانیم، بی درنگ و با ارائه ی اطلاعات موثق و منطقی ( نه بر اساس حرف عامه ی مردم ) به او پاسخ دهیم.

2- با پیش مطالعه ی قبلی سر کلاس درس حاضر شویم تا همیشه سر کلاس، حرفی برای زدن داشته باشیم.

3- با یک روحیه ی فعال و شاداب سر کلاس های درس شرکت کنیم. با همکلاسی های خود رقابت سالم داشته باشیم و سعی کنیم در یادگیری دروس به هم کمک کنیم تا دست آخر خدا هم به ما کمک کند.

4- با دقت و تمرکز فراوان به درس گوش کنیم و هر جایی که ابهامی بود، از معلم خود (نه از دانش آموزان دیگر) بپرسیم. نگذاریم اشکالات و ابهامات، در ذهن ما انباشته شوند و به زودی تبدیل به یک ضعف علمی بزرگ شوند.

جدول برنامه ریزی,جدول برنامه ریزی درسی,راه موفقیت در تحصیل

5- درس هر روز را همان روز در خانه بخوانیم و کمی از تمرین هایش را حل کنیم.

این کار کمک می کند ، مطلب کاملاً در ذهن ما حک شود ، چون تازه آن را آموخته ایم و یادگیری اولیه، کاملاً در ذهنمان وجود دارد ، پس با یک مرور بلافاصله ،مراحل یادگیری در ذهن را کامل می کنیم.

  • ۰
  • ۰

زندگینامه پروین اعتصامی – شاعر


آثار پروین اعتصامی,اشعار پروین اعتصامی,بیوگرافی پروین اعتصامی

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 57 امتیاز : 4]

بیوگرافی پروین اعتصامی

در زندگی نامه پروین اعتصامی اینگونه آمده است که: پروین اعتصامی که نام اصلی او «رخشنده» است در 25 اسفند 1285 هجری شمسی در تبریز چشم به جهان گشود، در کودکی با خانواده‌ اش به تهران آمد. پدرش که مردی بزرگ بود در زندگی او نقش مهمی داشت و هنگامی‌که متوجه استعداد دخترش شد، به پروین در زمینه سرایش شعر کمک کرد.

یوسف اعتصامی معروف به اعتصام الملک از نویسندگان و دانشمندان بنام ایران بود. وی اولین «چاپخانه» را در تبریز بنا کرد، مدتی هم نماینده ی مجلس بود.
اعتصام الملک مدیر مجله به نام «بهار» بود که اولین اشعار پروین اعتصامی در همین مجله منتشر شد، ثمره ازدواج اعتصام الملک، چهار پسر و یک دختر است.

مادرش اختر اعتصامی نام داشت. او بانویی مدبر، صبور، خانه دار و عفیف بود، وی در پرورش احساسات لطیف و شاعرانه دخترش نقش مهمی داشت و به دیوان اشعار پروین اعتصامی علاقه فراوانی نشان می داد.

آثار پروین اعتصامی,اشعار پروین اعتصامی,بیوگرافی پروین اعتصامی

درباره پروین اعتصامی

پروین از کودکی با مطالعه آشنا شد. خانواده او اهل مطالعه بود و پروین مطالب علمی و فرهنگی به ویژه ادبی را از لابه‌ لای گفت و گوهای آنان در می یافت در 11 سالگی به دیوان اشعار فردوسی، نظامی، مولوی، ناصرخسرو، منوچهری، انوری، فرخی که همه از شاعران بزرگ و نام آور زبان فارسی به شمار می آیند، آشنا بود و از همان کودکی پدرش در زمینه وزن و شیوه‌ های یادگیری آن با او تمرین می‌ کرد.
گاهی شعری از شاعران قدیم به او می‌ داد تا بر اساس آن، شعر دیگری بسراید یا وزن آن را تغییر دهد، و یا قافیه‌ های نو برایش پیدا کند، همین تمرین‌ها و تلاش‌ ها زمینه‌ ای شد که با ترتیب قرارگیری کلمات و استفاده از آنها آشنا شود و در سرودن شعر تجربه بی اندوزد.
هر کس کمی با دنیای شعر و شاعری آشنا باشد، با خواندن این بیت‌ ها به توانائی پروین در آن سن و سال پی می‌ برد برخی از زیباترین شعرهایش مربوط به دوران نوجوانی، یعنی یازده تا چهارده سالگی او می‌ باشد، شعر «ای مرغک» او در 12 سالگی سروده شده است:

  • ۰
  • ۰

راز موفقیت و ماندگاری شرکت های بزرگ دنیا


دلایل موفقیت شرکت های,دلایل موفقیت شرکت های بزرگ,راز موفقیت

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 11 امتیاز : 3.9]

دلایل موفقیت شرکت های بزرگ

جان دیویس از دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه هاروارد، در کتابی که درباره شرکت های خانوادگی موفق جهان نوشته، سه عامل کلیدی را موجب موفقیت و ماندگاری آنها می داند؛ گذشته افتخارآمیز تا پایان هر نسل، پول سازی و قابلیت اعتماد. برای نمونه یک هتل ژاپنی را می توان مثال زد که در سال 718 میلادی یعنی 1290 سال پیش تأسیس شد و اکنون به دست چهل و ششمین نسل از خانواده مدیریت می شود. اما بسیاری از شرکت های جدید و نسل امروزی همچون «مایکروسافت» حتی تا سال 1975 وجود خارجی هم نداشته اند. پس به راستی علل حیات موفق شرکت های بزرگ و کوچک و تراز جهانی چیست؟
نگارنده این مطلب تحقیق بسیار کرد تا بتواند به راز و رمز موفقیت این شرکت ها پی ببرد. آنچه در پی آمده چکیده این یافته هاست که امیدوارم مفید باشد.

دلایل موفقیت شرکت های,دلایل موفقیت شرکت های بزرگ,راز موفقیت
1- از مدیری دوراندیش و دارای چشم انداز رفیع برخوردار هستند

بدون داشتن چشم انداز رفیع و گسترده نمی توان به قله های موفقیت دست یافت. آنجا مکان عقاب هایی است که با بال های قدرتمند و چشمان تیزبین خود در ارتفاعات بلند پرواز می کنند. بدون داشتن چشم انداز خیلی که زرنگ باشیم همچون اردک در آب به دور خود می گردیم. برای تدوین چشم انداز از افراد خبره بهره بگیریم و آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

  • ۰
  • ۰

روش یادگیری برای بهتر یادگرفتن – قسمت دوم

انواع روش های یادگیری,بهتر یاد گرفتن,تمرکز در هنگام مطالعه

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 9 امتیاز : 4.1]

موفقیت با بسیاری از روش‌ های یادگیری دست‌ یافتنی است

روش امتیازبندی بررسی روش‌های یادگیری:

با استفاده از روش امتیازبندی زیر، امتیاز مربوط به هر عبارت را در خانه مربوط آن وارد کنید.

اغلب: 5 امتیاز، گاهی: 3 امتیاز، به ندرت: 1 امتیاز

شنوایی – گفتاری 

لامسه‌ ای – فیزیکی 

دیداری – گفتاری 

غیرگفتاری – دیداری

شماره عبارت 

امتیاز 

امتیاز مربوط به هر ستون را محاسبه کنید، بزرگ‌ ترین عدد به دست آمده به شما روش یادگیری‌ تان را پیشنهاد می‌ کند.

1- روش های یادگیری دیداری/گفتاری 

در این روش ما بهترین استفاده را زمانی می‌ بریم که مطالب به صورت شهودی و به صورت یک زبان نوشتاری باشد. در کلاس درس، از اساتیدی بهترین استفاده را می‌ بریم که از تخته سیاه و یا پروژکتور برای لیست کردن تمامی نکات اساسی درسی بهره می‌ برند و یا آن‌ هایی که از یک برنامه جامع درسی در کنار تدریس استفاده می‌ کنند.

از اطلاعات داخل کتب درسی و جزوات درس بهره کافی را می‌ بریم. بیشتر تمایل داریم که در یک اتاق خلوت و به صورت انفرادی مطالعه کنیم. بیشتر مواقع مطالب را توسط چشم بصری خود می‌ توانیم به خاطر بیاوریم.

دستورات یادگیری برای دانشجویان دیداری/گفتاری

برای یادآوری بهتر مطالب خوانده شده، از رنگ‌ های مختلف برای درجه‌ بندی اهمیت مطالب استفاده کنیم.

از اطلاعات و مطالب مطرح شده در کتاب یا کلاس درس، یادداشت‌ برداری کنیم

  • ۰
  • ۰

روش یادگیری برای بهتر یادگرفتن – قسمت اول

بهتر یاد گرفتن,بهترین روش‌ های یادگیری,دانش‌ آموز موفق‌

رای شما ثبت شد
 

آیا در یادگیری مطالب جدید درسی مشکل دارید؟ در این صورت خوب است که روش یادگیری مختص خودتان را بشناسید…

روش یادگیری راهی است که ما بهتر یاد می‌ گیرید. این راه به این که سطح سواد و اطلاعات ما در چه حدی است ارتباطی ندارد، بلکه مربوط به این است که ذهن ما در چه صورتی بهتر و با کارآیی بیشتری مطالب جدید را درک می‌ کند. این روش یادگیری از زمان تولد در ما وجود داشته است.

هیچ روش یادگیری خوب یا بدی وجود ندارد. موفقیت با بسیاری از روش‌ های یادگیری دست‌ یافتنی است. همه ما روش خاص خودمان در یادگیری مطالب جدید را داریم. شکست مهم این است که ما از طبیعت و خوی یادگیری خود مطلع شویم. اگر بدانیم که ذهن‌ مان از چه طریقی بهتر آموزش می‌ بیند، می‌ توانیم به طریقی مطالعه کنیم که نتیجه آن را زمان امتحان دادن خواهیم دید.

به طور کلی هیچ روش درست و یا نادرست یادگیری، وجود خارجی ندارد و می‌ توان گفت روش‌ های یادگیری درست و غلط هنگامی معنی پیدا می‌ کند که می‌ خواهیم بهترین روش یادگیری را برای یک درس معین که به گونه خاصی تدریس می‌ شود، انتخاب کنیم. به عنوان مثال ما حس می‌ کنیم که استاد یک سره تدریس می‌ کند و ما به هیچ عنوان نمی‌ توانیم تمرکز پیدا کنیم. پس در این‌ جا یک عدم تطابق بین روش یادگیری ما و محیط تدریس وجود دارد. به محض آن‌ که متوجه این عدم تطابق می‌ شویم، باید روش یادگیری‌ مان را با محیط تدریس، وفق دهیم.

به طور مثال می‌ توانیم با ضبط کردن حرف‌ های استاد شروع کنیم به این ترتیب دیگر این دغدغه فکری را که مطالب مهم درسی را از دست می‌ دهیم، نخواهیم داشت. می‌ توانیم با ترسیم نمودار و یا جداولی که به ما مطالب تدریس شده را بهتر می‌ فهماند این کار را ادامه دهیم. می‌ توانیم به مراکز رسانه‌ ای رفته و با دریافت فیلم‌ های درسی به خودمان در یادگیری مطالب بیشتر کمک کنیم. در واقع همه این کارها زیر مجموعه‌ ای از استراتژی یادگیری مختص به ماست که قادر خواهیم بود با استفاده از آن بهترین نتیجه را بگیریم چرا که این استراتژی بر مبنای منطق روش یادگیری ماست.

به کمک تست زیر می‌ توانید روش یادگیری خود را تشخیص دهید و دانش‌ آموز موفق‌ تری باشید.

  • ۰
  • ۰

زندگینامه ملاصدرا شیرازی – فیلسوف

زندگی نامه ی ملاصدرا شیرازی,زندگینامه ملاصدرا شیرازی,صدر المتالهین

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 15 امتیاز : 3.7]

بیوگرافی ملاصدرا شیرازی

در زندگی نامه ی ملاصدرا شیرازی اینگونه آمده است که: محمد بن ابراهیم قوامی شیرازی ملقب به صدر الم تالهین یا ملاصدرا در ظهر روز نهم جمادی الاولی سال 980 قمری دیده به جهان گشود. پدر ملاصدرا خواجه ابراهیم قوامی مردی پرهیزگار دیندار و دوستدار و حامی دانش و معرفت بود. در زمان حیات ملاصدرا, شیراز دارای حکومت مستقلی بود و حکمرانی آن به برادر شاه واگذار گردید که،‌ پدر ملاصدرا بعنوان معاون او و دومین شخصیت مهم آن منطقه به شمار می رفت, و به نظر می رسید تنها موهبتی که خداوند به او ارزانی نداشته است داشتن فرزند باشد. اما بالاخره خداوند درخواست ها و دعاهای این مرد پاک و زاهد را بی جواب نگذاشت و بهترین پسران را به او ارزانی کرد که او را محمد ملقب به صدرالدین نام نهاد به آن امید که عالی ترین شخصیت مذهبی گردد.

محمد فرزند دارای هوش و ذکاوتی بس عجیب بود که نظر هر گوهرشناس را به خود جلب می کرد. براساس تحقیق برخی از نویسندگان، ملاصدرا در حدود بیست و پنج سالگی شیراز را به مقصد قزوین و سپس اصفهان ترک کرده است. بدیهی است که تا این سن، یک جوان باهوش و برخوردار از شرایط آموزش، بسیاری از مراتب علمی را می تواند طی کند. ملاصدرا در دوران نوجوانی علاوه بر دروس رایج در حوزه های آن عصر، دروسی مثل ادبیات فارسی، عربی، منطق، اصول فقه، فقه، کلام و…، فلسفه را نیز آموخته است. شیراز جایی بود که ملاصدرا نوجوانی و بخشی از جوانی خود را در آن سپری کرده و پایه های اولیه افکار او در آن جا شکل گرفت.

تاریخ دقیق ورود ملاصدرا به اصفهان معلوم نیست، اما طبق تحقیقات به عمل آمده، وی در سال 1006 هـ در اصفهان بوده است. حاکمان هم عصر ملاصدرا یعنی سلسله صفویه بیشترین تأثیر را در علم و فرهنگ ایران داشته اند. صدرالدین محمد نوجوان، شب را تا صبح زیر نور شمع می نشست و کتاب می خواند. می خواند و می خواند تا شمع خاکستر می شد، شمعی دیگر روشن می کرد. از ریاضیات و طب گرفته تا فقه و معارف دینی، از فلسفه و حکمت گرفته تا حدیث. پدرش گاهی به فکر فرو می رفت نکند مغز کوچک صدرالدین محمد گنجایش این همه کتاب و رساله را نداشته باشد.

در دوران جوانی, ملاصدرا جوان با شیخ بهایی آشنا گردید که سنگ بنای شخصیت علمی و اخلاقی ملاصدرا توسط این دانشمند جهاندیده کم نظیر بنا نهاده شد. و تکمیل این بنای معنوی را استاد دیگرش دانشمند سترگ و استاد علوم دینی و الهی و معارف حقیقی و اصول یقینی سیدامیر محمد باقر بن شمس الدین مشهور به میرداماد عهده دار گشت. از شاگردان او میتوان به حاج ملاهادی سبزه زاری و ملامحسن فیض کاشانی اشاره کرد.

  • ۰
  • ۰

تکنیک های یادگیری عمیق، بهتر و سریع

تکنیک های یادگیری,تمرکز ذهن,ذهن خلاق

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 27 امتیاز : 4.1]

روش های یادگیری عمیق تر و یادگیری برتر 

گفته می‌ شود که انسان‌ ها تنها از 10 درصد قدرت فکر خود استفاده می کنند و تفاوت بین نوابغ و افراد معمولی تا حد زیادی به این مسئله برمی‌ گردد.

با به‌ کارگیری 64 روشی که در ذیل شرح داده شده می‌ توانیم میزان یادگیری خود را چند برابر کنیم.

“توصیه می‌ شود این روش‌ ها را با فونت بزرگ چاپ کرده و روی دیوار اتاقتان نصب کنید طوری که هر روز آن‌ را ببینید.”

این 64 روش در ده بخش ارائه می‌ شود شامل:

سلامت 

1- هنگام مطالعه پای خود را حرکت دهیم.

در طول مطالعه و نشستن در یک مکان برای مدت طولانی، پای خود را هر چند وقت یک‌ بار به سمت بالا و پایین تکان دهیم. این کار موجب افزایش جریان خون شده و یادگیری و تمرکز را افزایش می‌ دهد.

2- برای فکر کردن غذا بخوریم. خوردن صبحانه بسیار ضروری است زیرا پروتئین مغز را تأمین می‌ کند. کمبود پروتئین برای مغز باعث سردرد می‌ شود.

3- ناهار سبکی بخوریم. ناهار سنگین باعث خواب آلودگی می‌ شود اگر بعد از ناهار فرصت خوابیدن نداریم، سعی کنیم ناهار سبکی انتخاب کنیم.

4- از داروهای تقویت حافظه استفاده کنیم. داروی گیاهی ژینکگو بیلوبا – که باعث افزایش جریان خون در مغز می‌ شود – بدون عوارض جانبی در بازار موجود است.

  • ۰
  • ۰

افزایش انگیزه در زمان دلسردی و بی‌ حوصلگی

اعتماد به نفس,افزایش انگیزه,بی‌ انگیزه بودن

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 16 امتیاز : 4.4]

افزایش انگیزه در شروع هرکاری شاید زیاد سخت نباشد، هیجان و انگیزش شروع کار می تواند محرک‌ های خوبی باشد اما چگونه زمان دلسردی و ناامیدی، انگیزه خود را تقویت کنیم؟

حتی بلند همت‌ ترین و با انگیزه‌ ترین افراد هم گاهی در انجام کار‌ها دچار مشکل می‌ شوند. خوشبختانه ما می‌ توانیم علت این‌ که چرا یک‌ باره بی هدف می‌ شویم را پیدا کنیم، حتی می‌ توان علت این مشکل را پیدا کرده و دوباره با انگیزه‌ ای بالا به انجام کارها ادامه داد.

در اینجا با ۶ راه برای پیدا کردن انگیزه در زمان دلسردی نسبت به انجام کار‌ها، آشنا می‌ شوید.

اعتماد به نفس,افزایش انگیزه,بی‌ انگیزه بودن

۱- علت نا امیدی و بی‌ انگیزه بودن خود را بیابید

دلایل دلسرد شدن ما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ـ ما باید کاری را انجام دهیم ولی از انجام آن وحشت داریم، یا این‌ که در حال به تعویق انداختن کاری هستیم، زیرا از آن کار بیزاریم.

ـ خسته هستیم، تغذیه مناسب نداریم، به خواب یا ورزش نیاز داریم و به طور کلی می‌ توان گفت که احساس خوبی نداریم.

ـ اعتماد به‌ نفس نداریم، می‌ ترسیم که از منطقه امن و راحتی که برای خود و در ذهن ساخته‌ ایم خارج شده و کاری انجام دهیم.

ـ در وسط انجام یک پروژه هستیم، هیجان آغاز پروژه را پشت سر گذاشته‌ ایم و به پایان پروژه نزدیک نیستیم، در سخت‌ ترین مرحله انجام کار قرار داریم.

  • ۰
  • ۰

چگونه می توانیم در دانشگاه موفق باشیم

پیشرفت تحصیلی دانشجویان,چگونه در دانشگاه موفق باشیم,روش موفقیت در دانشگاه

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 8 امتیاز : 4.9]
 موفقیت تحصیلی دانشجویان

برای موفقیت در دانشگاه، با شروع ترم جدید دانشگاه باید برای دوباره سر کلاس رفتن و درس خواندن خودمان را آماده کنیم، اما چگونه میتوان بهترین نتیجه را کسب کرد؟

تا حالا این سوال برایمان پیش آمده که برای موفق شدن در دانشگاه چطور باید درس بخوانیم؟ تحقیقات، سه عامل مهم در مطالعه را شناسایی کرده‌ اند که برای پیشرفت تحصیلی دانشجویان ضروری هستند.

برای اینکه دانشجوی موفقی باشیم باید یاد بگیریم چگونه با خواندن هر مطلبی به چندین هدف برسیم و در واقع با یک تیر چند نشان را بزنیم. این روش‌ های خواندن در رسیدن به چند هدف، در کلاس‌ ها و رشته‌ های مختلف مانند کلاس زیست یا کلاس تاریخ متفاوت است.

اما عواملی که بعضی دانشجویان را از بقیه موفق‌ تر می‌ کند چیست؟ پاسخ به این سؤال بسیار به ما کمک می‌ کند که بدانیم هنگام ورود به دانشگاه باید چه مهارت‌ هایی برای مطالعه یاد بگیریم و این امر در مرکز تلاش‌ های ما در این پژوهش قرار دارد.

ما سه روش موفقیت در دانشگاه را که در مطالعه‌ ی دانشگاهی نیز نقش حیاتی دارند شناسایی کردیم. این روش ها تا حد زیادی موفقیت تحصیلی دانشجویان را تضمین می‌ کنند: مهارت‌ های بنیادی، مهارت‌ های فراشناختی و انگیزه.