رسیدن به موفقیت در محیط کسب و کار
در درجه اول برطرف کردن حس بد در محیط کار و بعد رسیدن به موفقیت در محیط کار
شاید بارها برای ما و همکارمان پیش آمده باشد، که زمانی وارد محیط کار می شویم، حس بدی به ما دست دهد. احساس کنیم که ما به این محیط تعلق نداریم و لحظه شماری کنیم تا ساعت کاری پایان یابد، خودمان را به خانه برسانیم و پس از یک دوش آب گرم به آرامش نسبی دست یابیم.
در محیط کار چگونه باشیم؟ طرز رفتارمان در محیط کار چگونه باشد؟
مشکل اصلی از آنجا شروع می شود که به طور کامل در کارمان موفق نیستیم، با این حال با تمام قوا به سختی کار می کنیم و نمی توانیم شرایط و محیط را به نفع خودمان تغییر دهیم.
در واقع مشکل اصلی ما موج منفی موجود در جو کاری نیست؛ ما باید با روان خود بیشتر ارتباط برقرار کنیم و پس از آن به محیط اطراف بپردازیم.
اما این ارتباط درونی چگونه برقرار می شود؟ این 5 نکته می تواند در تقویت ارتباط ما با درونمان مؤثر واقع شود.
1-به خاطر داشته باشیم که چه کسی هستیم.
استعدادها، قابلیت ها و توانایی های خاص ماست که از ما یک فرد یکتا می سازد. کسی نمی تواند آنها را از ما برباید و این ماییم که باید آنها را به کار گیریم. به خاطر داشته باشیم که توانایی های ما، از ما یک فرد یکتا می سازد و تنها خودمان می توانیم عامل به کار بستن آنها باشیم.
2-در خدمت دیگران باشیم.
کمک به دیگران، به همان استعدادها و قابلیت های شخصی خودمان برمیگردد. حتی در بدترین شرایط کاری هم ما می توانیم به کمک همکار و یا هم تیمی خود برویم. می توانیم با توجه به تفکر جاری خودمان به فرد انرژی دهیم و او را از جو منفی خارج کنیم. کافیست به کمک دیگران برویم، تا دیگران هم در مواقع خاص به ما کمک کنند.
3-قدرشناس باشیم.
حتی اگر در بدترین موقعیت قرار داریم، بدانیم افرادی هستند که موقعیت بدتری نسبت به ما دارند. سپاسگزار باشیم از اینکه استعداد و توانایی های خاص خودمان را داریم و می توانیم آنها را با دیگران به اشتراک بگذاریم. سپاسگزار باشیم، از اینکه شاغل هستیم، حتی اگر شغل ایده آل مان را نداریم. قدر اینکه زنده و در حال یادگیری هستیم را حتی در بدترین شرایط ممکن بدانیم.
4-خودمان و دیگران را دوست داشته باشیم.
تلاش کنیم حتی با وجود شرایط بد محیطی، خودمان را دوست داشته باشیم. سعی کنیم از بدن مان با خوب غذا خوردن و حرکت کردن مراقبت کنیم. سعی کنیم از گفتگوهای منفی دوری کنیم تا احساسات منفی از ما دور گردد.
بر روی فعالیت ها و پروژه هایی تمرکز کنیم که موجب موفقیت مجموعه تیم ما می گردد. افرادی که در مقاطع مختلف پشتیبان ما هستند و از ما حمایت می کنند را فراموش نکنیم و در نهایت اگر روز بدی را سپری می کنیم، به فکر روزهای آینده و فردا باشیم. روزهایی که به زودی فرا رسیده و این وضعیت را به پایان می برند.
5-بیشتر بخندیم.
قرار نیست زندگی را خیلی جدی بگیریم. سعی کنیم شادی و خوشی را هم در زندگی مان بگنجانیم. سعی کنیم در درون مان فرد نرم تری باشیم و به اندازه کافی بخندیم. حتی بعضی از بدترین اتفاقات شغلی، می تواند از منظر دیگر بسیار مضحک باشند.
***************************************************************
در نهایت، برای خروج از احساسات بد و داشتن اعتماد به نفس در محیط کار، تلاش بیشتری برای ارتباط بیشتر با روح و روان خود داشته باشیم. قرار نیست تمامی اتفاقات کاری را به صورت فیزیکی تجزیه و تحلیل کنیم. با انجام این 5 قدم ما می توانیم ارزش مان را در نگاه دیگران افزایش دهیم، هرچند که ارزش کمی در مجموعه (اداره، شرکت، کارخانه و …) داشته باشیم. ما از این به بعد قوی تر، پر انرژی تر و متمرکزتر شناخته خواهیم شد و مسلماً خودمان را بهتر خواهیم شناخت (قانون جذب).
منبع : پرورش افکار - استاد امیر شریفی
- ۹۶/۰۶/۲۹