روش یادگیری برای بهتر یادگرفتن – قسمت دوم
موفقیت با بسیاری از روش های یادگیری دست یافتنی است
روش امتیازبندی بررسی روشهای یادگیری:
با استفاده از روش امتیازبندی زیر، امتیاز مربوط به هر عبارت را در خانه مربوط آن وارد کنید.
اغلب: 5 امتیاز، گاهی: 3 امتیاز، به ندرت: 1 امتیاز
شنوایی – گفتاری
لامسه ای – فیزیکی
دیداری – گفتاری
غیرگفتاری – دیداری
شماره عبارت
امتیاز
امتیاز مربوط به هر ستون را محاسبه کنید، بزرگ ترین عدد به دست آمده به شما روش یادگیری تان را پیشنهاد می کند.
1- روش های یادگیری دیداری/گفتاری
در این روش ما بهترین استفاده را زمانی می بریم که مطالب به صورت شهودی و به صورت یک زبان نوشتاری باشد. در کلاس درس، از اساتیدی بهترین استفاده را می بریم که از تخته سیاه و یا پروژکتور برای لیست کردن تمامی نکات اساسی درسی بهره می برند و یا آن هایی که از یک برنامه جامع درسی در کنار تدریس استفاده می کنند.
از اطلاعات داخل کتب درسی و جزوات درس بهره کافی را می بریم. بیشتر تمایل داریم که در یک اتاق خلوت و به صورت انفرادی مطالعه کنیم. بیشتر مواقع مطالب را توسط چشم بصری خود می توانیم به خاطر بیاوریم.
دستورات یادگیری برای دانشجویان دیداری/گفتاری
برای یادآوری بهتر مطالب خوانده شده، از رنگ های مختلف برای درجه بندی اهمیت مطالب استفاده کنیم.
از اطلاعات و مطالب مطرح شده در کتاب یا کلاس درس، یادداشت برداری کنیم.
چگونه یادداشت برداری کنیم؟
هنگام یادگیری مطالب مربوط به یک نمودار یا یک مثال، برای آن مطالب توضیحی مختصر بنویسیم.
هنگام یادگیری مفاهیم ریاضی و یا اصطلاحات فنی، آن چه را که از برداشت مطالب اصلی آن دستگیرمان می شود، به زبان خودمان بنویسیم. وقتی که مساله ای مراحل مختلفی را در بر دارد جزئیات هر مرحله و طریق حل آن را بنویسیم.
مطالب اساسی دفترچه و کتاب مان را که به کامپیوتر منتقل کنیم و هر چند وقت یک بار آنها را مرور کنیم.
قبل از هر امتحانی مطالب اساسی را باید حفظ شوند، مرور کنیم. می توانیم این مطالب را بر روی کاغذ های رنگی بنویسیم و بر مکان های قابل دید بچسبانیم.
2- روش یادگیری دیداری/غیرگفتاری
در این روش، ما بهترین استفاده را زمانی می بریم که مطالب به صورت شهودی و در قالب عکس و یا یک نمونه عرضه می شود. در کلاس درس ما از اساتیدی که از وسایل تدریس شهودی مانند فیلم، ویدیو، نقشه و یا نمودار کمک می گیرند، بیشترین استفاده را می بریم. بیشتر ترجیح می دهیم در یک اتاق خلوت و به صورت انفرادی مطالعه کنیم. زمانی که می خواهیم مطالبی را به یاد آوریم، معمولاً می توانیم به تصاویری از آن مطلب که در ذهن مان است، مراجعه کنیم. از انجام فعالیت های هنری لذت می بریم.
دستورات یادگیری برای دانشجویان دیداری/غیرگفتاری
از اطلاعاتی که ضرورت حفظ کردن دارند یادداشت برداری کنیم.
برای به یاد آوردن سریع مطالب، از سمبل های مختلف در حین یادداشت برداری استفاده کنیم. هم چنین از خودکارهای رنگی برای جلب توجه نکات اساسی درس، استفاده ببریم.
نکات اساسی درس را در حاشیه کتاب درسی بنویسیم. می توانیم سمبل ها و یا نمودارها را نیز در نظر بگیریم. از ماژیک های رنگی برای وضوح هر چه بیشتر اطلاعات درج شده استفاده کنیم. وقتی مسأله ای مراحل مختلفی را دربردارد، مراحل مختلف را به همراه جزئیات آن در یک چهارچوب بنویسیم. هر چهارچوب شامل اطلاعات مربوط به هر مرحله است.
مطالب اساسی هر درسی را در برگه های مربع شکل درج کنیم. برای هر مربع یک عنوان انتخاب کنیم و سپس محتوای اصلی آن عنوان را در مربع مربوط بنویسیم.
برای منظم تر کردن کارهای خود مطالب را تایپ کرده و یا نمودارها را ترسیم کنیم. تا جای ممکن اصطلاحات و معانی را در قالب سمبل ها و یا عکس هایی که با آن ها آشنایی کافی داریم، ارائه کنیم.
3- روش های یادگیری لامسه ای/فیزیکی
یکی دیگر از انواع روش های یادگیری لامسه ای است. بهترین استفاده را زمانی می بریم که به طور فیزیکی و عملی فعالیتی را انجام می دهیم. در کلاس درس از آزمایشگاه ها استفاده خوبی می بریم. از آن جایی که می توانیم مطالب را حس کنیم و مورد کاربری قرار دهیم از اساتیدی بهترین استفاده را می بریم که به اثبات قضایا و مطالب می پردازند و از دانشجویان در فعالیت های عملی داخل و یا خارج از کلاس درس به عنوان کارآموز استفاده می کنند.
دستورهای یادگیری برای دانشجویان لامسه ای/فیزیکی
برای آن که بتوانیم در کلاس درس تمرکز کافی داشته باشیم، ردیف جلوی کلاس بنشینیم و از حرف های معلم نت برداری کنیم. نگران املای جمله نباشیم. مفهوم اصلی و کلمه های اساسی درس را یادداشت کنیم.
می توانیم برای تمرکز در هنگام مطالعه قدم بزنیم و یادداشت های درسی و جزوات خود را بخوانیم. سعی کنیم مفاهیم درسی را برای خود محسوس جلوه دهیم، به طور مثال مدلی برای یک مفهوم درسی در نظر بگیریم تا آن را برای مان محسوس تر جلوه دهد.
زمان بیشتری را برای آزمایشگاه یک درس قرار دهیم. وقتی را نیز برای رفتن به موزه ها، مکان های تاریخی، آزمایشگاه های علمی – تحقیقاتی و … در نظر بگیریم. این کار می تواند به ما در مدل سازی برای مفاهیم برنامه درسی و یادآوری کمک کند.
برای یادگیری بهتر مفاهیمی که مرحله به مرحله توضیح داده شده، برای هر مرحله یک کاغذ رنگی انتخاب کنیم. کاغذها را بر روی میز درسی مان به ترتیب درست در کنار هم قرار دهیم. از هر عکس، سمبل و هر چیز دیگری که به یادگیری آن مطالب به ما کمک می کند، استفاده کنیم.
از کامپیوتر برای استفاده بیشتر از حس لامسه خود استفاده کنیم. مطالب اصلی درسی را از جزوه به کامپیوتر منتقل کنیم. از نمودار و جدول برای مرتب کردن اطلاعات استفاده کنیم. در وقت اضافه خود به نوارهای درسی گوش بدهیم.
4- روش های یادگیری شنوایی/گفتاری
ما مطالب را زمانی به خوبی متوجه می شویم که به صورت شنوایی و از طریق شفاهی ارائه شود. در کلاس درس از گوش دادن به تدریس معلم و شرکت در بحث های درسی گروهی بسیار استفاده می بریم.
هم چنین از گوش دادن به نوارهای درسی سود می بریم. زمانی که می خواهیم مطلبی را حفظ کنیم معمولاً صدای شخصی که آن مطلب را برای ما توضیح داده، می شنویم و یا آن مطلب را به طریقی که با صدای بلند تکرار کردیم، به یاد می آوریم. ما از بحث های گروهی که به طور گفتاری و شنوایی است استفاده خوبی می بریم.
دستورات یادگیری برای دانشجویان شنوایی/گفتاری
به طور گروهی درس بخوانیم و یا با یکی از دوستان صمیمی مان مطالب درسی را با برنامه ریزی مطالعه کنیم. وقتی که به تنهایی و با صدای بلند مطالب را تکرار می کنیم، سعی کنیم جایی باشیم که مزاحم کسی نشویم. مطالب درسی معلم را ضبط کنیم.
- ۹۷/۰۱/۲۸