وبلاگ پرورش افکار

برترین مجموعه آموزش قانون جذب

وبلاگ پرورش افکار

برترین مجموعه آموزش قانون جذب

پرورش افکار، بی شک برترین مجموعه آموزش قانون جذب و موفقیت همیشگی در عرصه کسب و کار و روابط با دیگران است.
سعی کرده‌ایم مقالات مفید و به روز را در این قسمت از سایت پرورش افکار به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهیم. تمام تلاش تیم توانمند پرورش افکار جمع آوری کامل ترین بانک مقالات برای شما دوستداران علوم ذهنی است.
آرزوی امیر شریفی درخشش ایران و ایرانیان است و پرورش افکار وسیله ما برای رسیدن به این هدف …

  • ۰
  • ۰

چگونه می توانیم در دانشگاه موفق باشیم

پیشرفت تحصیلی دانشجویان,چگونه در دانشگاه موفق باشیم,روش موفقیت در دانشگاه

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 8 امتیاز : 4.9]
 موفقیت تحصیلی دانشجویان

برای موفقیت در دانشگاه، با شروع ترم جدید دانشگاه باید برای دوباره سر کلاس رفتن و درس خواندن خودمان را آماده کنیم، اما چگونه میتوان بهترین نتیجه را کسب کرد؟

تا حالا این سوال برایمان پیش آمده که برای موفق شدن در دانشگاه چطور باید درس بخوانیم؟ تحقیقات، سه عامل مهم در مطالعه را شناسایی کرده‌ اند که برای پیشرفت تحصیلی دانشجویان ضروری هستند.

برای اینکه دانشجوی موفقی باشیم باید یاد بگیریم چگونه با خواندن هر مطلبی به چندین هدف برسیم و در واقع با یک تیر چند نشان را بزنیم. این روش‌ های خواندن در رسیدن به چند هدف، در کلاس‌ ها و رشته‌ های مختلف مانند کلاس زیست یا کلاس تاریخ متفاوت است.

اما عواملی که بعضی دانشجویان را از بقیه موفق‌ تر می‌ کند چیست؟ پاسخ به این سؤال بسیار به ما کمک می‌ کند که بدانیم هنگام ورود به دانشگاه باید چه مهارت‌ هایی برای مطالعه یاد بگیریم و این امر در مرکز تلاش‌ های ما در این پژوهش قرار دارد.

ما سه روش موفقیت در دانشگاه را که در مطالعه‌ ی دانشگاهی نیز نقش حیاتی دارند شناسایی کردیم. این روش ها تا حد زیادی موفقیت تحصیلی دانشجویان را تضمین می‌ کنند: مهارت‌ های بنیادی، مهارت‌ های فراشناختی و انگیزه.

پیشرفت تحصیلی دانشجویان,چگونه در دانشگاه موفق باشیم,روش موفقیت در دانشگاه

مهارت‌ های بنیادی

مهارت‌ های بنیادی شامل فنون خواندن می‌ شود، که اولین بار فرد آن را بین کلاس اول تا سوم می‌ آموزد. برای مثال، ما باید بتوانیم صداها و کلمات لغزنده‌ ی روی خطوط کاغذ را شناسایی کنیم.

زمانی که بچه‌ ها وارد مقطع راهنمایی می‌ شوند، تقریباً خیلی از آنها مهارت خواندن را فرا گرفته‌ اند. اگر بچه‌ ها در همان زمان مهارت‌ های خواندن را خوب یاد نگیرند، نمی‌ توانند در دانشگاه مطالبی را که می‌ خوانند خوب درک کنند.

این ما را به سمت مهارت بنیادی دیگری می‌ برد به نام درک مطلب. پژوهشگرانی که روی خواندن تحقیق و مطالعه می‌ کنند، باور دارند نیمی از درک مطلب متون بستگی به حافظه‌ ی قوی مطالعه‌ کننده در از یاد نبردن مطالب خوانده شده در متون طولانی دارد. ساختن یک حافظه‌ ی قوی به معنای این است که فرد بداند ایده‌ های مطرح شده در جای‌ جای متن و نسبت به یکدیگر چه اهمیتی دارند و اینکه خودش چه دانشی نسبت به موضوع متن مورد نظر دارد.

برای مثال، دانشجویی در حال خواندن متنی است که دیدگاه‌ های مختلف را در مورد برنامه‌ ی «سیاست جدید» روزولت (برنامه‌ ی جامعی برای از بین بردن بیکاری در آمریکا) مورد بحث و مقایسه قرار می‌ دهد. دانشجویانی که قدرت درک مطلب بالایی دارند، می‌ توانند پس از پایان خواندن، نکته‌ ی اصلی هرکدام از ادعاهای مطرح شده، دلیل مطرح شدن آن ادعاها و اینکه هرکدام چه تناقضی با دیگر دیدگاه‌ ها دارند را بیان کنند.

مهارت‌ های فراشناختی

فراشناخت به این معناست که ما از عملکرد خودمان در کاری که انجام می‌ دهیم آگاهی کامل داشته باشیم و اگر به هدف مورد نظرمان نرسیدیم، بدانیم اشکال کارمان کجاست.

تا حالا برایمان پیش آمده که در حین خواندن یک متن ذهن‌ مان این طرف و آن طرف سیر کند؟ حتی ممکن است چشم‌هایمان هنوز روی برگه‌ ی کاغذ باشد و در حال خواندن باشیم اما تقریباً هیچ درکی از مطالبی که می‌ خوانیم نداشته‌ باشیم. همه‌ ی ما تا به‌ حال این تجربه را داشته‌ ایم، اما یک دانشجوی کارآمد سعی می‌ کند این مشکل را رفع کند. مثلا آن قسمت‌ هایی از متن را که متوجه نشده‌ اند دوباره با دقت بیشتری مطالعه می‌ کنند. این رفتار استراتژیک مثالی از مهارت‌ های فراشناختی است.

مطالعات بسیار زیادی بر روی فراشناخت و نقش آن در کمک به موفقیت دانشجویان انجام شده است. خیلی جالب است که معمولاً دانشجویان به دلیل داشتن اعتماد به‌ نفس زیاد، توانایی خود در درک متون را خیلی دست بالا می‌ گیرند.

دانشجویان کارآمدتر معمولاً دقت بالایی در درک توانایی‌ شان از خود بروز می‌ دهند و زمانی که در درک یک مطلب ناتوان می‌ شوند از مجموعه‌ ای از ابزار کمکی و استراتژی‌ های مطالعه کمک می‌ گیرند تا مشکل‌ شان را برطرف کنند. این ابزار و استراتژی‌ ها می‌ تواند دوباره خواندن مطلب، خلاصه کردن و یادداشت‌ برداری از قسمت‌ هایی از متن و یا ارتباط برقرار کردن با ایده‌ های داخل متن با ایده‌ هایی باشد که از قبل دانشجو با آنها آشنایی داشته است.

انگیزه

همه‌ ی دانشجوها انگیزه‌ ی لازم برای رسیدن به موفقیت در دانشگاه را ندارند، به‌ خصوص زمانی که مجبورند درس بخوانند. همانطور که انتظار می‌ رود تحقیقات گسترده‌ ای در مورد انگیزه‌ ی تحصیلی انجام شده است.

بر اساس این تحقیقات، دستورالعمل ایجاد انگیزه بسیار پیچیده است، اما می‌ دانیم که مواد مورد نیازش عبارت است از:

  • ارزش قائل شدن برای خود عمل مطالعه کردن
  • باور به اینکه اگر برای هدف خاصی مطالعه می‌ کنیم حتما مهارت آن را داشته و موفق خواهیم شد
  • احساس مسئولیت در قبال درست انجام دادن کارها

این احساس مسئولیت می‌ تواند به دلایل بیرونی از جمله گرفتن نمره‌ های خوب، یا به دلایل درونی مانند احساس رضایت از برآورده کردن استانداردهای شخصی باشد.

مهارت‌ های بنیادی,مهارت‌ های فراشناختی,موفقیت تحصیلی دانشجویان

عوامل موفقیت را چگونه عملی کنیم؟

پس ما عوامل سه‌ گانه برای موفقیت تحصیلی را داریم. دانشجویان، هم باید مهارت‌ های بنیادی را برای درک مطالب داشته باشند، هم در صورت عدم درک درست، از خودآگاهی بالایی برخوردار باشند و بدانند باید برای آن چه کاری انجام دهند و در آخر برای موفق شدن باید انگیزه‌ ی کافی داشته باشند.

تا به امروز هیچ راه مستقیمی کشف نشده است که نشان دهد اگر دانشجویان بر طبق آن عمل کنند موفق خواهند شد. در واقع ما به‌ تازگی از مؤسسه‌ی علوم آموزشی که دست راست وزارت آموزش آمریکا محسوب می‌ شود، به منظور تحقیق در این امر، کمک مالی دریافت کرده‌ ایم تا دریابیم این عوامل تا چه اندازه در موفقیت تحصیلی دانشجویان تأثیر دارند.

یکی از پژوهشگران ما جو مالیانو استاد رواشناسی شناختی و روانشناسیِ زبان در دانشگاه ایلینوی است. تحقیقات او بر روی درک افراد از روایت‌های مختلف در رسانه‌ها (متن، فیلم و روایت‌های بصری) تمرکز دارد و اینکه چگونه می‌ توانیم دانشجویان را در داشتن مطالعه‌ ی درسی و دانشگاهی کارآمد یاری کنیم.

ملیسا ری دیگر محقق ما در دانشگاه شمال ایلینوی است و در مرکز مطالعات بینارشته‌ ای زبان و آگاهی کار می‌ کند. زمینه‌ های مطالعاتی وی شامل تفاوت‌ های فردی در درک مطلب و رابطه‌ ی بین متن، ساختار و درک مطلب می‌ شود.

ما امید داریم این پژوهش به دانشجویان و محصّلان آموزش دهد که چگونه می‌ توانند مهارت‌ های بنیادی، فراشناختی و انگیزشی را کسب کنند. برای نسل‌ های آینده هم که شده باید هرچه زودتر بتوانیم دستورالعمل موفقیت را به درستی پیدا کنیم.

منبع : سایت قانون جذب پرورش افکار

  • ۹۷/۰۱/۲۴
  • Fa Nazari

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی